Ez a bejegyzés a Prológus Klasszikusok hetének keretein belül látott napvilágot. |
Még ezer évvel ezelőtt egy YA könyvben olvastam, hogy a főszereplő az
Elfújta a szelet olvasta. A legtöbb klasszikus olvasmányomat más könyvekből
inspirálódva kezdem el, példának okáért a Jane Eyre és az Üvöltő szelek is így
kötött ki az olvasmánylistámon. Tisztában voltam vele, hogy itt nem egy gyors
olvasásról lesz szó, így kivártam, amíg több időt tudok egyetlen könyvre
rászánni. A mostani hetem elég nyugis volt, ráadásul pont Klasszikus hetet
tartunk a Prológuson, szóval nincs is jobb alkalom, mint a most ennek az
értékelésnek a megírására.
Scarlett O'Hara, Észak-Georgia ünnepelt szépsége tizenhat esztendős, amikor e monumentális regény első lapjain találkozunk vele – és huszonnyolc, amikor elbúcsúzunk tőle. A közben eltelt tizenkét esztendő nem csak Scarlett életében sorsformáló időszak: átalakul szűkebb
környezete, de tágabb pátriája, az amerikai Dél is – mert közben lezajlik az
amerikai polgárháború, Észak és Dél harca, amely mindkét félnek mérhetetlen
szenvedést okoz.
Margaret
Mitchell, maga is a Dél szülötte, tízévi gondos kutatómunka után részletes és
hű képet fest a háborús Dél megrázó hétköznapjairól s a vereség utáni
újrakezdés megpróbáltatásairól.
A regény
1936-ban jelent meg Amerikában, s addig ismeretlen szerzőjét egy csapásra
világhírűvé tette, néhány év alatt több millió példány kelt el művéből, s
elnyerte a legrangosabb amerikai irodalmi kitüntetést, a Pulitzer-díjat.
1939-ben azóta is nagy sikerrel játszott filmet forgattak belőle Vivien Leigh,
Clark Gable és Leslie Howard főszereplésével.
A szép Scarlett
O'Hara viharos szerelmeiről és örök szenvedélyéről, a családi birtokról szóló
regény lebilincselő olvasmány.
Eredeti cím: Gone with the Wind
Megjelenés éve hazánkban: legutóbb 2014
Eredeti megjelenés: 1936
Kiadó: Európa
Kiadói sorozat: -
Oldalszám: 1176
Bár nem olvasok túlságosan gyakran klasszikusokat a kötelezőket
leszámítva, amikor mégis, az egyik biztos pont amit tuti szeretni fogok bennük,
az a stílusuk. Imádom, hogy ilyen szépen, szinte dallamosan vannak
megfogalmazva a mondatok, van egy saját üteme a történet folyásának.
Fellélegeztem, hogy bár a táj szépségét itt is gyakran dicséri az írónő, ami
nem meglepő, hiszen zömében vidéki emberek a szereplők, mégsem oldalakon
keresztül kell hallgatnunk, milyen szép zöld is volt a fű a reggeli harmat
után. Lehet, hogy ez csak az én furcsaságom, de mindig is elvarázsolt a régi
könyvek hangulata, szóhasználata, stílusa, és ez alól ez a történet sem volt
kivétel.
Mikor azt mondom, hogy egy „féltégla” könyvvel van dolgom, akkor egy
kb. 500 oldalas könyvre szoktam gondolni. Nos, az Elfújta a szél a „duplatégla”
fantázianevet is méltán megérdemli a maga cirka 1200 oldalával. Őszintén szólva
ilyen téren bűnös is vagyok, ugyanis én csak az első 550 oldalig bírtam, a
többit a röpke 3 és fél órás filmből raktam össze.
A cselekményt egyébként leginkább egy antik spanyol szappanoperához
tudnám hasonlítani. Csak itt most nem a szegény, észrevétlen gyémántlelkű
lányka szemszögéből látjuk a dolgokat, hanem a helyi nőstényoroszlánéból, aki a
környéken levő összes férfira rá akarja tenni a mancsát. Szóval nagyjából el
tudjátok képzelni, milyen kesze-kusza szerelmi szálakat kell kibogozni olvasás
közben. Amivel nem is volt gondom, sőt, egy ideig még érdekesnek is tartottam.
Csak utána eljutottunk egy holtponthoz, ahonnan kezdve mindenkinek egy bizonyos
férfi kellett és ugyanazokat a köröket jártuk végig újra és újra De akárhogy
is, 550 oldalnál azt mondtam, válaszokat akarok, márpedig most, így
elgyengültem és a könnyebbik utat választottam. Pedig az érdekesebb részek pont
utána következtek!
Ami miatt kifejezetten hasznosnak tartottam, hogy elolvastam a könyvet,
mindenképp a történelmi háttér volt. A történet az amerikai polgárháború idején
játszódik (1861-65), amelyről még sosem olvastam korábban, csak a
történelemkönyvben. Sokkoló volt számomra, hogy az akkori nőknek milyen
eszetlen társadalmi elvárásoknak kellett megfelelniük, és ezt egy pillanatig
sem kérdőjelezték meg. Tudom, ez csak modern szemmel tűnik ennyire
borzasztónak. Viszont kifejezetten idegesítő volt, amikor háború idején is
apró-cseprő formaságokon aggódtak az „úrihölgyek”, ahelyett, hogy gondolkoztak
volna.
Én is pont ilyen fejjel néztem végig, hogyan ármánykodik Scarlett. |
Scarlett O’harát, történetünk főszereplőjét szívből utáltam. Elkényeztetett,
gazdag lány, aki senki mással nem törődik, csak magával, szörnyű a
személyisége, és felettébb gerinctelennek tartom, amit a férfiakkal és néhány
női szereplővel művelt a történet során. Viszont azt elismerem, hogy van benne
kurázsi rendesen, és ahhoz, hogy minden az ő érdekeit szolgálja, végtelen esze
van. Volt egy fordulópont azonban, a háború előli menekülés, ahonnan kezdve
megtanultam tisztelni, amit képvisel (őt magát továbbra is ki nem állhattam,
ez változatlan maradt). Rengeteg szellemi és fizikai erő kellett több száz
nőnek országszerte, hogy a háborút átvészeljék, és utána újrakezdjék az
életüket az elesett férfiak nélkül, egy olyan társadalomban, ahol a nőknek eddig
csak szépnek kellett lenni és gyereket szülni. Az, ahogy Scarlettnek a semmiből
sikerült újra felépítenie egykor elveszettnek hitt életét (még ha a módszerei
eléggé sajátosak és megkérdőjelezhetőek voltak is), a kitartás, amivel
véghezvitte ezt az egészet, szerintem nem kis dolog.
Várakozásaimat felülmúlta a könyv, bár nem sokkal. Lehet, hogy
önmagához képest mozgalmas a cselekmény, de nekem akkor is túlságosan hosszú
volt. A szereplők közül egyedül Butler kapitányt sikerült megkedvelnem, a
többiektől sajnos még a hideg is kirázott. Márpedig elég nehéz úgy olvasni egy
könyvet, ha legszívesebben mindenkit kiradíroznál belőle. Az örök kedvencem
továbbra is a Jane Eyre marad klasszikusok közül, de nem bántam meg, hogy
legalább a feléig eljutottam az Elfújta a szélnek.
Savage Butler kapitány, a kedvenc pillanatom az egész filmből. |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése