2018. július 3., kedd

Veronica Roth: Árnyak és jelek - Árnyak és jelek #1

Ez a bejegyzés a Prológus Ciceró hetének keretein belül látott napvilágot. A könyvért külön köszönet a kiadónak!
Egy újabb vélemény az internet tengerében, ami azzal kezdődik, hogy az volt a fő indokom az Árnyak és jelek elkezdésére, mert szerettem Veronica Roth Beavatott-sorozatát. Viszont azt sosem gondoltam volna, hogy ennyire magával ragad majd és legújabb kedvencemmé válik majd a könyv.

Egy rejtélyes áram által átjárt galaxisban mindenki különleges adománnyal születik.
CYRA a shotet nép fölött uralkodó kegyetlen zsarnok húga, akit áramadománya fájdalommal és hatalommal ruház fel. A bátyja a képességeit kihasználva az ellenségei kínzására kényszeríti a lányt, ám Cyra nem csupán fegyver a testvére kezében: szívós, fürge és eszesebb, mint ahogy azt a zsarnok sejtené.
AKOS egy földműves és egy orákulum nagylelkű fia Thuvhe fagyott bolygójáról, akinek hűsége a családja iránt nem ismer határokat, és akit különleges áramadománya védelmez. Miután Akost és fivérét ellenséges shotet katonák ejtik foglyul, kétségbeesetten küzd azért, hogy a testvérét kimenekítse – kerüljön bármibe.
Akos Cyra világába kerül, és az országaik és családjaik közti viszály leküzdhetetlennek tűnik. Vajon segítenek-e egymásnak túlélni, vagy elpusztítják egymást?
Az Árnyak és jelek Veronica Roth lenyűgöző története a barátság – és szerelem – erejéről egy váratlan adományokkal teli galaxisban.

Eredeti cím: Carve the Mark
Megjelenés éve hazánkban: 2017
Eredeti megjelenés: 2017
Kiadó: Ciceró
Kiadói sorozat: -
Oldalszám: 462

Mielőtt bármibe is belekezdenénk, egy perc nyugodt csendet kérnék, amíg mindenki magába szívja a borító gyönyörűségét. I-MÁ-DOM! Bár még csak júliust írunk, 2018 általam olvasott legszebb 5 borítója között le merném fogadni, hogy ott lesz ez a könyv év végén. Bár őszintén szólva elég elrugaszkodott a történettől, nekem még így is nagyon tetszik. Úgy érzem, az angol cím (Carve the Mark) jobban leírja, mit kéne látnunk a borítón, ugyanis az egyik szokása a szereplőknek az, hogy minden elhunyt után „gyilokjelet” rajzolnak a karjukra, én pedig úgy okoskodtam, hogy ezt ábrázolná a grafika.

Ami meglepetést okozott, de csak fokozta a lelkesedésem, a néhol felbukkanó vicces jelenetek, szarkasztikus poénok voltak. Shame on me, de évekkel ezelőtt volt, hogy utoljára Roth könyvet tartottam a kezemben, így abszolút nem emlékszem az írónő stílusára, azonban nagyon megörültem, hogy ebbe a kötetben, ahol pedig a sci-fi és YA találkozik, amik nem kifejezetten a humorukról híresek, sikerült egy kis plusz jókedvet belecsempésznie.

Nem szoktam sok sci-fi-t olvasni, ezért a világfelépítéssel kapcsolatban sem sok tapasztalatom van. Mindenesetre engem sikerült meggyőznie Roth-nak, a „szokásos” űrbéli-központi-hatalom-és-egyéb-kisebb-egységek koncepció mellé kaptunk több, egymástól teljesen különböző bolygót a saját jellegzetességeikkel, továbbá az áramot, amit mindenki áhítattal imád, és ad az egész történetnek egy leheletnyi fantasy fűszerezést, tekintve, hogy különböző szuperképességekkel ruházza fel az embereket. Nem kapirgáltam a padlóról az állam meglepetésemben (még), de több kreativitást fedeztem fel a világban, mint vártam, így innentől kezdve boldog voltam ezzel a részével a könyvnek.

Szegény szívem megsenyvedte a cselekményt, sokat kellett dolgoznia, míg feldolgozta ezt a sok ármányt, izgalmat, csavart akciót. A legeslegelső fejezettől kezdve a mélyvízbe dobják az olvasót, folyamatosan újabb és újabb komplikációkkal kell szembenéznie a szereplőknek, új tervvel kell előállniuk, emberrablás egyik oldalt, támadás a másik oldalt, két oldallal később éles bevetés, majd egy hatalmas csavar, amely megváltoztat mindent, és kezdődik a körforgás elölről. Ráadásul mindeközben jut idő romantikára és belső viszályokra is, szóval minden hezitálás nélkül kijelenthetem, hogy itt aztán csak úgy pörögnek az események.

Szereplők tekintetében igazán nincs jogom panaszkodni, ugyanis az egyik legújabb kedvenc női szereplőm biztos, hogy Cyra lesz, a felvágott nyelvével, pimasz személyiségével, látszólag kegyetlen megjelenésével, mégis gondoskodó és érző szívével. Az egyik legösszetettebb szereplő a történetben, és hatalmas karakterfejlődésen ment keresztül, ahogy haladtunk a cselekménnyel. Nagyon kíváncsi vagyok, mit látunk majd tőle a folytatásban.

Akos kitűnő példa arra, hogy igenis a csendes emberek néha veszedelmesebbek, mint bármelyik társuk. Ez elég sokféleképpen értelmezhető kijelentés, lehet szó arról, hogy megmérgez, mögéd lopakodik és leszúr, esetleg megjelenik egy könyvben és halálosan magába bolondít. Na, rá mindhárom verzió igaz. Akos rendkívül sokoldalú személyiség, viszont rendkívül céltudatos és kitartó, amit hihetetlenül nagyra tartok benne. Az egész történet alatt a sorsa beteljesedése miatt izgultam, ugyanis nem létezik, hogy egy ilyen fantasztikus srác elbukjon. Nos, erre még várhatok, de nem is bánom, minél tovább élvezhetem a társaságát, annál jobb.

Egyszerűen le sem tudtam tenni a könyvet, míg a végére nem értem, hihetetlenül izgalmas és magával ragadó volt a könyv, szinte beszippantott, úgy belemerültem. Azoknak, akik csak Veronica Roth neve miatt veszik kézbe a könyvet, megeshet, hogy pici csalódást jelent majd az Árnyak és jelek, ugyanis ez még csak nem is hasonlít a Beavatott-sorozatra. De ez nem jelenti azt, hogy nincs legalább annyira jó történet, mint elődje, sőt, ha nagyon próbálom összehasonlítani a kettőt, én ezt egy icipicit jobban is szerettem. Csak ajánlani tudom bárkinek, mellényúlni nem lehet vele.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése